greetjeswaans.reismee.nl

Laatste daagjes Disabled home

Ayubowan!

Zondag heb ik een soort van chill dagje gehad. Was ook wel nodig na al dat reizen de dagen ervoor. Vilemo (Zweden), Caitlyn (San Francisco, Noord Amerika), Adelaine, Solaine (beide Frans) en ik zijn rond 11.00 Kandy in gegaan om te lunchen. We hebben heerlijk gegeten in een vrij luxe restaurant. Ik had Indiaas eten besteld en het was zo lekker!! Zelfs de rijst smaakte super. We krijgen de laatste dagen steeds meer pasta hier bij het vrijwilligershuis. Dus dan is rijst niet zo erg meer. En het gaat er vooral om wat bij de rijst zit, de milde Indiase curry met scampi's was namelijk heeeerlijk. Hierna zijn we met z'n vijven nog even Kandy in gegaan om wat souvenirs, fruit en mijn zoveelste kokosnoot te kopen. 'S avonds hebben we nog wat spelletjes gedaan. Het was een fijn rustig dagje.
Maandag was het weer tijd voor het Disabled home. De dag was vrij hetzelfde als de andere dagen; meditatie, school, eten, lange pauze en een uurtje liefde. Verder heb ik die dag ook niet veel meer gedaan.
Vandaag (dinsdag) was het alweer mijn laatste dag vrijwilligen. Met pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van de gehandicapten en in het speciaal van Patty, wat heb ik van haar gezelschap genoten. Ik zou haar zo graag mee willen nemen naar huis en voor haar zorgen. Ook zou ik graag willen dat ze een operatie krijgt om haar gehemelte te dichten zodat ze normaal haar mond kan sluiten en hierdoor geen complicaties oploopt. Het is voor haar namelijk zo makkelijk om ziek te worden op deze manier.
Ik heb een erg leerzame tijd gehad bij het Disabled home. Ik heb nog meer onder ogen gezien hoe blij ik mag zijn met de gezondheidszorg in Nederland. Ook heeft het me geleerd dat deze mensen, ondanks hun handicap, misschien wel nog gelukkiger zijn dan heel veel mensen op deze wereld. Ik heb onwijs genoten van hetgeen wat wij als vrijwilligers voor hen kunnen betekenen. Deze mensen zijn al super blij met een hand om vast te houden of een knuffel. Ik ben erg dankbaar dat ik dit heb mogen ervaren en dat ik echt iets heb kunnen betekenen daar.
(Ik mag geen foto's van de gehandicapten op het internet plaatsen maar als je mijn super lieve foto met Patty wil zien kan dat in mijn fotoboek die ik thuis ga maken :) )
Na het Disabled home zijn Sara (Engeland) en ik nog even Kandy in geweest. Op de terugweg naar het vrijwilligershuis kwamen we 2 olifanten tegen op een verborgen veld. Deze olifanten doen mee in de optocht van het festival en worden hier overdag neer gezet. Eentje lag op zijn zij en werd gewassen. Er waren ook enkele locals aan het kijken maar geen toeristen, er komen op deze plek namelijk bijna geen toeristen. We hebben zelfs de olifant aangeraakt! Dat was wel even een ervaring :) Het was grappig om te zien dat de andere olifant heel rustig wat bladeren stond te eten met op 10 meter afstand een groep jongens die aan het voetballen waren. Ik vond dat de olifanten er goed uit zagen en daar was ik blij mee.
Nog maar 4 nachtjes te gaan hier en dan ga ik na 6 weken weer terug naar Nederland. De laatste nacht slaap ik in een hostel in Negombo om dichter bij het vliegveld te zijn. Ik heb namelijkzaterdag om 10.05Sri Lankaanse tijd mijn vlucht. Ik kom als het allemaal mee zitzaterdag om 19.45aan in Nederland. Ik kijk ernaar uit om iedereen weer te zien!
Groetjes vanuit hier!!

Reacties

Reacties

Mieke

Hee lieve Greetje,
sinds mijn vakantie heb ik je verhalen niet meer gelezen. Nu dus allemaal achter elkaar. Wat een belevenissen! Wat een superervaring... Mooi hoe je ervaren hebt hoe fijn het alleen reizen is, en dat je snel contacten opdoet. Mooi om te lezen hoe je met hart en ziel je ingezet hebt voor de gehandicapten. En dan met name Patty. Ik had ook zo'n ervaring in Malawi. Wat had ik daar ook graag 1 kindje meegenomen dat zo hard zorg nodig had. Maar hopelijk komen er nog vele vrijwilligers na jou. Wie weet wel meer door al jouw enthousiaste verhalen. En hopelijk dragen al dit soort verhalen er aan bij dat de rijke landen meer gaan bijdragen aan de arme landen. Daar waar zo veel behoefte is aan water, hygiene, gezondheidszorg, scholing.
Greetje, het was heerlijk om je enthousiaste verhalen mee te mogen beleven. En wat zal het fijn zijn als je zaterdag iedereen om wie je zoveel geeft weer in je armen kan sluiten.
Zo veel rijker met ervaringen, zo dankbaar voor alles wat je hebt mogen zien en beleven....
Liefs, Mieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active