greetjeswaans.reismee.nl

Disabled home & Esala Perahera

Goodmorning!

Maandag was mijn eerste dag in het Disabled home. Toen we hier aankwamen kregen we eerst wat uitleg en zijn we daarna naar een ruimte gelopen met een non om te mediteren. Toen we door het huis liepen zag je overal de geestelijk en lichamelijke gehandicapten. Het was alsof je in een film zat omdat het er hier allemaal toch wel wat anders uit ziet dan in Nederland. Het huis was minder schoon en modern zoals alles hier in Sri Lanka. Maar doordat er hier veel te weinig werknemers zijn (alleen de nonnen en wat locals die er vrijwillig werken) zag het er erg ongeorganiseerd uit. De mensen zaten of lagen overal en ondanks dat ik wel vaker naar instellingen voor gehandicapten ben geweest in Nederland moest ik wel even slikken. De hygiene is hier stukken minder en de meesten van de vrijwilligers en ik hadden een sjaal of shirt om hun hoofd geknoopt tegen de luizen en een schort om onze kleding te beschermen.

We begonnen dus eerst met wat meditatie en dat was wel een fijn begin van de dag. Even rustig wat tijd voor jezelf. Daarna werden we ingedeeld in klasjes omdat de mensen hier in de ochtend een soort van 'naar school' gaan. Ik werd ingedeeld met 3 anderen bij een klasje met wat oudere gehandicapten, al is het erg moeilijk de leeftijden van de mensen in te schatten. Zodra ik binnenkwam merkte ik meteen dat de bewoners veel aandacht nodig hadden en dat wilde ik ze graag geven. Er wonen hier namelijk ongeveer 100 bewoners en de paar nonnen die hier wonen kunnen ze niet alle aandacht geven die ze nodig hebben. Ik ben meteen tussen de bewoners gaan zitten en ze wilden allemaal mijn hand vast houden en heel dicht bij me zitten. Gelukkig had ik dus een shirt om m'n haar geknoopt en had ik een schort gekregen zodat ik niet teveel afstand hoefde te nemen. Ik vond het juist super om ze zo veel warmte en liefde te kunnen geven. Je zag ook meteen aan hun gezicht dat ze hier heel blij mee waren. De meeste bewoners leven hun hele leven al hier en hebben dus nooit de liefde van vader of moeder gekend. Gehandicapten worden hier namelijk niet echt geaccepteerd en worden daardoor naar tehuizen zoals deze gebracht. Sommige kinderen huilden de hele dag door. Ik vond het zo erg om te zien hoe ellendig ze zich voelen. Moest er zelf bijna van huilen. Maar dit hield ik tegen doordat ik dacht; ik ben hier om ze te helpen en niet om mee te gaan janken. Ook al kan ik hier in korte tijd niet veel veranderen denk ik dat het al heel goed is om ze aandacht en liefde te geven. Of zoals ze hier mooi zeggen; be a channel of love to the unloved. Al snel voelde ik me veel meer op m'n gemak en begon ik echt te genieten van het gevoel dat je hier echt iets betekent! Dat je de mensen echt aandacht kunt geven en dat ze hier zo blij van worden.
Na de 2 uur dat ze hier les hebben in de ochtend is hetom 11.00tijd om ze te voeden. Sommigen kunnen zelf eten maar er zijn er ook veel die dit niet kunnen. Ik heb 1 peuter en 2 volwassen geholpen met eten. Een vrouw zat onderuit gezakt in haar rolstoel en kon haar eten niet kauwen doordat haar tanden in de verkeerde richting waren gegroeid. Ze zag er echt verschrikkelijk uit en er zaten soms vliegen op haar tanden en mond. Toch vergeet je hier te veel op te letten en ben je snel alleen maar bezig met ze helpen en aandacht geven.Om 12.00was het tijd voor ons om te eten en we hebben hier een lunchpauze tot 14.00. Maar omdat je lichamelijk en fysiek best moe wordt van het werk hier is dat niet heel erg. De bewoners hebben dan hun power nap :) Je vergeet in deze tijd bijna dat je in het Disabled home bent totdat er een gehandicapte met alleen onderbroek aan de pauze ruimte binnen rent en broodjes in haar mond propt. Je maakt het hier allemaal mee!!
Na de pauze gaan we weer terug en hebben we een uurtje 'love time'. Dit bestaat uit het spelen met de bewoners en ze simpelweg liefde en aandacht geven. Ik heb vooral veel gespeeld met de kleine meisjes. Een meisje heeft een erg misvormd gezicht en dat is heftig om te zien. Maar ze is zo lief en blij!! Mooi om dat te zien.Om 15.00waren we klaar met vrijwilligen en zijn we terug naar het vrijwilligershuis gegaan. Ik was erg moe en heb dus gechilld en m'n zoveelste handwasje gedaan. Ik ben blij als ik de wasmachine weer kan gebruiken zodat de was écht schoon wordt haha. Tijdens het kletsen over leeftijden schrokken sommige andere vrijwilligers toen ze hoorde dat ik 18 was omdat ze dachten dat ik 22 was. Ze legden uit dat ze vonden dat ik veel zekerder en zelfstandiger was dan iemand van 18. Dit beschouwde ik als een compliment en ik was dan ook blij dat te horen :)
Dinsdag gingen we weer naar het Disabled home. We begonnen weer met de meditatie en daarna ben ik naar een andere klas dan maandag gegaan. We hebben deze bewoners geleerd om vlechten te maken van plastic zakken. Dit was erg leuk! Sommige bewoners hadden het namelijk erg snel door en wisten precies wat ze moesten doen. Ook kunnen sommigen goed dansen en hebben ze een soort voorstelling opgevoerd. Leuk om te zien.
Hierna was het weer etenstijd en hebben we de mensen eten gegeven. Ook heb ik wat kindjes een flesje melk gegeven. Na onze lunchpauze was het weer tijd voor het uurtje liefde. Ik heb heerlijk gespeeld met de kleintjes. Het is zo mooi om te zien dat de kindjes in eerste instantie gewoon in hun bedje liggen te niksen en dat wij er voor hen zijn om ze uit het bedje te halen en met ze te wandelen, voor ze te zingen en met ze te spelen. Een kindje kijkt wat raar uit haar ogen en ik heb ook geen idee of ze echt iets kan zien. Elke keer als ik bij haar bedje kom en tegen haar begin te praten komt er een lachje op haar gezicht tevoorschijn. Zo mooi om te zien! En het meisje met een wat misvormd gezicht is zo blij en lief, het liefste kindje vind ik. Elke keer als ik met haar heb gespeeld en ik haar terug wil zetten in haar bedje gaan haar armpjes weer omhoog om te laten zien dat ze weer door me opgetild wil worden. Echt heel schattig. Ik vind het moeilijk de kindjes elke dag achter te laten. Maar ik ben heel blij dat wij als vrijwilligers de kans krijgen hen te helpen. Want ze kunnen ons zeker gebruiken daar. Daarom wil ik waarschijnlijk volgende week weer naar het Disabled home gaan. Het bevalt me echt heel goed!
Na het project ben ik Kandy in gegaan en heb ik bij Natural Coffee (een restaurantje naast de tempel van de tand van Buddha) gewacht op Julia (Oostenrijk, zat ook in mijn introductiegroep de eerste week) en Jolijn (Nederlands). We zijn met z'n drieën naar het festival Esala Perahera geweest. Dit is een 10 dagen durend festival van 8-18 augustus. Het festival bestaat uit een parade elke avond rond 20.00 met olifanten, dansers en veel muziek en vuur. De kostuums zijn prachtig en de ongeveer anderhalf uur durende parade is dan ook geweldig om te zien. Ook zie je ongeveer 20 olifanten langskomen. Al heb ik wel wat medelijden met hen omdat ze vrij veel kettingen om zich heen hebben en verkleed zijn. Ondanks dat is het een mooi festival om mee te maken. Locals van over het hele land komen naar Kandy om dit te zien. Ze vieren dat de tand van Buddha hier in Kandy in de tempel is. Het is dan ook erg druk en vanaf 15.00 zitten mensen al op het trottoir om hun plek te claimen. Wij kwamen rond 17.30 aan en hebben nog een fijne plek kunnen vinden, al is dat sommige dagen echt niet te doen. Het was een mooie avond! Rond 22.30 lag ik weer heerlijk in bedje en nu is het alweerwoensdagochtend.
Time flies when you're having fun :)
Liefs Greetje (of zoals op de Domino's manier: Greshan haha)

Reacties

Reacties

Margreet

Nog snel even je berichtje gelezen voor ik zelf ga werken. Fantastisch en knap wat jij daar aan het doen bent Greetje. Heel indrukwekkend!! Complimenten hoor!!!

heel veel liefs, Fons en Margreet

Jet

Goed bezig Greetje????

Jet

Ha hij vertaald een smile naar ???

Mirjam

Heftig hoor Greetje! Maar mooi om te lezen hoe je er mee omgaat. Je kan daar voor die mensen echt even het verschil maken. Groetjes, Mirjam.

Willemieke en paul

Mooi dat je voor de gehandicapten iets kunt betekenen! Wat een verschil met Nederland ! Gelukkig ! Je maakt heel wat mee daar! Succes met de laatste dagen! Enne goed bezig!

Marion Mols

Ongelooflijk, hoe daar deze gehandicapte mensen wonen en leven. Petje af voor jouw, wat je daar allemaal doet. Belangrijk is dat er daar structureel de verzorging verandert. Heel veel succes weer. Knap!!!!Groetjes Marion

Papa en Mama

Wat een mooi en indrukwekkend verhaal weer! Heel speciaal dat je dit zo allemaal kan beleven en erg goed zoals je er mee om gaat! We zijn erg trots op jou! Veel succes nog want het lijkt ons ook erg zwaar! Groetjes, xxx, Papa en Mama

Piet en Marijke

Mooi maar heftig verhaal heb je weer geschreven. Het lijkt ons erg zwaar om dit te zien en hebben dan ook bewondering voor jou, Greetje! Succes weer en groetjes!

Elke

Hey Greetje!
Vet dat je dit zo allemaal mag meemaken, en vooral stoer om zo naar Azië te reizen!
Nog veel plezier daarzo en tot wanneer je terug bent in nederland!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active